12 dec - 17 feb 2018 / Beograd

O nevidljivom – TKV

Otvaranje izložbe: utorak 12 decembar u 19h

Francuski institut podržava razmene između umetnika u oblasti street arta već duži niz godina. Međunarodna zajednica grafiti umetnica i umetnika je već veoma živa i brojne manifestacije se održavaju širom sveta. Nekada na društvenoj margini, ulični umetnici se sve češće nalaze u srcu strategije kulturnog razvoja velikih gradova i njihovi radovi bivaju izloženi u velikim muzejima i galerijama! Boravci nezobilaznih Kashink i Remeda u Srbiji, izložba monografije izdavačke kuće Komše o srpskom street artu u Kulturnom centru Srbije u Parizu koju su inaugurisali TKV i Artez u Francuskoj, manifestacije su do kojih nam je veoma stalo. U tom smislu, Francuski institut vam predstavlja fantastičnu izložbu TKV kako bismo vas uputili na prava blaga (ponekad skrivena) koja se nalaze u različitim krajevima Beograda, a koja će biti izložena kod nas. TKV će kreirati nekoliko dela specijalno za izložbu, kako bi nam prikazala svoje delo iz druge perspektive. Dođite da pogledate ovu odličnu izložbu, potom navucite čizme i prošetajte se gradom kako biste izložena dela mogli da vidite u njihovom prirodnom okruženju.

Još 2004. godine kao tinejdžerka TKV je uradila svoj prvi stensil. Tada je bila đak srednje grafičke škole u kojoj je još uvek tražila teme i tehnike koje je pokreću ali do jednog presudnog putovanja u Rim nije znala šta je konkretno to što želi da radi. U Rimu je tada kao i danas postojala živa street art scena a naročito su je impresionirali radovi čuvenog dvojca Sten & Lex. Uz ohrabrenje oca, TKV je svoj prvi stensil uradila u nekoj skrajnutoj uličici u centru grada gde je shvatila u kakvu umetnicu želi da poraste. Na ulicama Beograda stidljivo su počeli da se pojavljuju stensili koji su prikazivali Ameliju Pulen (Amélie Poulain), jednu od najomiljenijih ženskih likova iz popularne kulture s početka novog milenijuma. Oni su bili vesnici street arta na našim ulicama. Zatim smo mogli videti Munkov (Munch) Vrisak, portret Fride Kalo (Frida Khalo), Klimtov (Klimt) Poljubac, portret Edgara Alana Poa (Edgar Allan Poe) koji su uglavnom bili mali jednobojni stensili ali su ipak bili primećeni od strane publike. U periodu kada su se pojavili stensili TKV u Beogradu je već postojala razvijena grafiti scena. Ako ne računamo jedan kraći period iz sredine 80ih kada je bilo grafita u Novom Beogradu, prvi beogradski grafiti su se pojavili 1996. godine baš u blokovima. Razvijali su se kroz različite faze i nekoliko generacija grafitera u čitavom Beogradu a onda su 2004. sticajem okolnosti na trenutak zamrli. Postoji više objašnjenja zašto se to desilo, naime, 2003. godine posle ubistva premjera Đinđića policijske patrole i racije su se umnožile i grad je bio u nekoj vrsti opsade, što naravno nije odgovaralo razvoju grafiterske delatnosti. Osim toga mnogi značajni grafiteri su prestali da rade a neki drugi su više radili u regionu i inostranstvu nego u Beogradu. Sve u svemu scena je bila poprilično uspavana dok se nisu pojavili radovi TKV, ne samo da je oživela zidove našeg grada već je uvela stensile i svojim primerom motivisala neke druge devojke da počnu da se bave street artom. Iako je street art nastao iz grafiti kulture ipak je tokom vremena stakao status posebnog vizuelnog izraza. Kao pionirka tog pokreta u Beogradu The Kraljica Vila je svojim radovima posejala ideju street arta koja se vrlo brzo proširila i napredovala.

Tekst: Ljiljana Radošević

Info

Francuski institut u Srbiji, Beograd

Knez Mihailova 31

Izložba: 12/12/2017 – 17/02/2018
Otvaranje: 12/12 u 19h00